Strona główna Stanisław Szczyciński

 

Dużą przyjemność sprawia mi fakt że spośród wszystkich moich aktywności muzycznych komponowanie mogę w końcu umieścić na pierwszym miejscu. Wymyślanie i składanie dźwięków zawsze było dla mnie najbardziej ekscytującym zajęciem. Człowiek biega po domu, a w głowie coś śpiewa, powoli układa się w jakąś całość. Potem tylko przy fortepianie trzeba się upewnić, że tak to miało zabrzmieć i już można przelać myśl śpiewającą na kartkę papieru nutowego. Jeszcze dzień, albo przynajmniej parę godzin na zapomnienie, tak żeby świeżym uchem wybadać celność myśli i nut. Często okazuje się, że na fali początkowego entuzjazmu pojawiło się trochę nut pochopnych i należy je zastąpić właściwszymi. W końcu utwór przybiera swoją ostateczną formę.

Że komponowanie postrzegam jako najdelikatniejszą z materii, więc też i moment pokazania komuś nowego utworu jest niełatwym przeżyciem. Krytyka, często jak najsłuszniejsza, potrafi zaboleć. Muzyk musi więc być już nieźle okrzepnięty, żeby stawić czoła takiemu wyzwaniu. W moim przypadku parę utworów, które skomponowałem mając lat naście, ujrzało światło dzienne po 25 latach. Nie wspomnę o takich, które światła dziennego nie ujrzą nigdy.

 

KOMPOZYCJE CHÓRALNE | PIOSENKI | MUZYKA INSTRUMENTALNA | DUŻE FORMY RELIGIJNE

 

KOMPOZYCJE CHÓRALNE

Naturalne jest, że człowiek ma ochotę komponować taką muzykę, której wykonywanie sprawia mu największą przyjemność. Dla mnie taką muzyką jest śpiewanie na głosy. Od kanonów, prostych form jak kantyczki z Taize, wschodnie zaśpiewy, śpiewy typu greckiego z burdonem, przez wczesną polifonię, polskich mistrzów wielogłosowości: Wacława z Szamotuł, Mikołaja Zieleńskiego, Bartłomieja Pękiela, przez wysublimowany barok, aż do Poulenca i Messiena.

Naśpiewałem się tej muzyki w życiu sporo i własną cegiełkę do ogródka twórczości chóralnej dorzuciłem.

Najważniejsze poniżej:

 

Kanony – polecam do rodzinnego pośpiewania. Można je znaleźć w następujących miejscach:

–       Wiosną (Kanony Antologia; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; Warszawa 1998)

–       Piąte koło u wozu (Nowe Kanony Polskie; Wydawnictwo Triangiel; Warszawa 2006)

–       Letni wieczór (j.w.)

–       Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni (j.w.)

–       Miłości żywej (j.w.)

–       Zostań z nami, Panie (z Chwalebnej Drogi Krzyżowej)

–       Wędrowanie, to jest to! (I nagroda w konkursie Nowe dzieła starych mistrzów Festiwal Piosenki Turystycznej Szklarska Poręba 2012

 

Pieśni Pasyjne na czterogłos męski, z moimi słowami, pochodzące z Pasji wg św. Jana:

–       Przez ofiarę modlitwy w Ogrójcu

–       Skoro Piotr zaparł się Ciebie

–       Czy nie byłem jednym spośród nich?

–       Odkupiłeś nasze winy

–       Lament Maryi

 

In firmamento caeli pięciogłosowy utwór wyróżniony na konkursie kompozytorskim Fides et ratio w Toruniu w 2009 roku.

 

Chwalebna Droga Krzyżowa oratorium skomponowane ze śpiewów wielogłosowych i jednogłosowych z akompaniamentem bębna i dzwonków

 

Missa de Angelis a.d. 1995 zawiera wielogłosowe części:

–       Introit II – Modlitwa do Anioła Stróża

–       Kyrie

–       Psalm 91

–       Alleluja

–       Oratio fidelium

–       Sanctus

–       Pater noster

–       Agnus Dei

–       Communio

Części stałe mszy nagrane są po polsku, jednak istnieje również ich łacińska wersja.

 

Psalm Miserere napisany w roku 2016 dla zespołu wokalnego ProModern

Ten 15 minutowy utwór na 6 głosów a capella jest niewątpliwie najtrudniejszą wykonawczo moją kompozycją. Zespół ProModern jest wymarzonym wykonawcą tego utworu. ProModern kilkukrotnie wykonał psalm Miserere (między innymi na koncercie w Rzymie).

 

Na potrzeby Zalesiańskiego Towarzystwa Śpiewaczego powstały kompozycje:

–       Światło i pokój

–       Antyfona z nieszporów na dzień 21 grudnia

–       Introibo ad altare Dei

 

Song To The Sun sześciogłos męski do słów Terryego Gunnella, a capella nagrany na płycie The White Hotel wydanej w Norwegii w 1991 roku.

 

Psallite Domino, Alleluja utwór na dwa głosy żeńskie z towarzyszeniem bębna, napisany dla zespołu Voci Unite z Łomży. Mając w programie ten utwór zespół zdobył Złotą Harfę Eola na XXXII Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej Schola Cantorum w Kaliszu.

 

Tańce-łamańce w cudownej stajence pastorałka na trzy głosy żeńskie z akompaniamentem fortepianu, do słów Mieczysławy Sobolewskiej, wydana w Antologii World Carols for Choirs przez Oxford University Press 2006.

 

 

ARANŻACJE CHÓRALNE

Hej, hej lelija we wspomnianym wyżej wydawnictwie umieszczona została moja aranżacja tej tradycyjnej polskiej kolędy. Została ona nagrana przez chór BBC. Zapraszam do posłuchania starannej polskiej wymowy angielskich śpiewaków: Hej, hej lelija mp3.

 

Zielony mosteczek sześciogłosowa aranżacja dedykowana słynnemu angielskiemu zespołowi  The King Singers, wykonywana wielokrotnie na koncertach zespołu.

 

Szczęśliwy kto sobie patrona Józefa ma za opiekuna moja aranżacja tej pieśni doczekała się konrafaktury w języku czeskim i została umieszczona na płycie Pieśni polskiego renesansu nagranej przez czeski zespół Cantio Antiqua i polski zespół Bornus Consort.

 

Pieśń łagodnych – aranżacja na 3 głosy a capella piosenki Wojtka Jarocińskiego ze słowami Wojtka Bellona z repertuaru Wolnej Grupy Bukowina

 

Z innych aranżacji wielogłosowych wspomnieć warto o nagranych przez zespół Il canto na płycie Impresje wydanej przez DUX w 2001 roku moich aranżacjach standardów i piosenek:

–       Kamienne schodki

–       Summertime

–       Niedogotowana manna

–       Blue Moon

–       Fool On The Hill

–       Get Back

–       Cała jesteś w skowronkach

 

Aranżacja na czterogłos męski pieśni Sto lat z dopisaną okolicznościową środkową częścią na 100-lecie firmy Ericsson. Pieśń w nieco zmodyfikowanej formie użyta została na uroczystości firmy Kotbury.

 

PIOSENKI

Moja twórczość piosenkowa ma swoje źródła w przynależności do środowiska Piosenki Turystycznej, we wspaniałych doświadczeniach z lat siedemdziesiątych uczestnictwa w rajdach studenckich, festiwalach, spotkaniach z Wolną Grupą Bukowina, Naszą Basią Kochaną, Elą Adamiak i wieloma innymi twórcami tego nurtu. Pierwsze piosenki pisaliśmy wspólnie z Basią Sobolewską. Od 1995 roku śpiewamy je i prezentujemy na koncertach naszego zespołu Mikroklimat.

 

A oto lista piosenek z moją muzyką:

 

Na płycie Za potarganym zbożem znajdują się piosenki:

–       Za potarganym zbożem (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Kołysanka o domu (do słów Marka Aleksandrowskiego)

–       Złoty blask (z moimi słowami)

–       Idzie jesień (z moimi słowami)

–       Kiedy mi wesoło (z moimi słowami, piosenka zamieszczona została w podręczniku muzyki dla klas VI szkoły podstawowej pt. Muzyka i my rok 2001)

–       Dziękczynienie (do słów Edwarda Stachury)

–       Rozpaliłem ogień (z moimi słowami)

–       Pan Władek (z moimi słowami)

–       Podróż w siebie (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Wołanie do kogoś na świecie (do słów Edwarda Stachury)

 

Na płycie W drodze do dnia znajdują się piosenki:

–       Gdzie jesteś? (napisana wspólnie z Leszkiem Mateckim do słów Basi Sobolewskiej)

–       Pod jabłonią (do słów Mieczysławy Sobolewskiej – mamy Basi)

–       W drodze do dnia (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Powiedz! (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Na stacji w Piasecznie (z moimi słowami i riffem gitarowym Leszka Mateckiego)

–       Drzewa się gną (z moimi słowami, a muzyką Leszka Mateckiego)

–       Są słowa (do słów Basi Sobolewskiej)

–       W drodze (z moimi słowami)

–       Jeśli masz w sobie pokój (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Pamięć niezmierzona (z moimi słowami)

–       Wołanie do kogoś na świecie (wersja ogniskowa do słów Edwarda Stachury)

 

Na płycie Tobie chwała! napisałem muzykę do następujących piosenek:

–       Tobie chwała I (śpiew jednogłosowy a capella do słów Jana Pawła II)

–       Pan jest łaskawy (do słów Basi Sobolewskiej)

–       W pielgrzymce życia (z moimi słowami)

–       Dziękuję za to, że jesteś (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Psalm 136 (z moimi słowami)

–       Tylko Ty jesteś bramą (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Tobie chwała II (piosenka do słów modlitwy jubileuszowej Jana Pawła II)

–       Boża radość (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Zaprosił nas na ucztę Zbawiciel (z moimi słowami)

–       Daj mi Twą radość (z moimi słowami)

–       Czekasz (do słów Basi Sobolewskiej)

–       Tobie chwała III (dwugłos a capella do słów modlitwy jubileuszowej Jana Pawła II)

 

W nurcie Piosenki Turystycznej mieszczą się również:

–       Oceany (do słów Bogusława Nowickiego nagrana na płycie pod tym tytułem)

–       Drogami (do słów Tomka Jarmużewskiego nagrana na płycie p.t. Marzeń zdarzanie)

 

Na płycie Missa de Angelis a.d. 1995 znajdują się dwie piosenki:

–       Introit III, czyli piosenkowa wersja modlitwy do Anioła Stróża

–       Ite missa est, czyli Piosenka do Anioła Stróża

 

Na płycie The White Hotel są następujące moje piosenki:

–       Yellow Light (do słów V.S.C. Hetleoen)

–       Etter Natt (do słów Sigurda Kvine)

–       Verdens Gang (do słów Terryego Gunnella)

–       The Mission of Life (do słów V.S.C. Hetleoen)

–       Pictures in Firelight (do słów Terryego Gunnella)

–       Song To The Sun (sześciogłos a capella do słów Terryego Gunnella)

–       The Captain and Bianca (do słów Terryego Gunnella)

–       Fairytale Love (napisana wspólnie z Sigurdem Kvikne do słów V.S.C. Hetleoen)

–       Til Eit Astrup Bilete (do słów O.H. Hauge)

 

Piosenki ze słowami Jacka Cygana:

–       Biało, biało

–       Graj w tenisa

–       Jesień ma dwie twarze

–       Mój Rock and Roll

–       Na strychu, nim się przyzwyczai oko

–       To moja zimowa muzyczka

–       Wędrujemy po zimowym niebie

 

Piosenki dla zgromadzenia Sióstr Orionistek:

–       Uwielbiamy Cię

–       Daj się odnowić w Chrystusie

–       Miłości żywej ( kanon)

–       Odnowić wszystko w Chrystusie

–       Maryja była jego Panią

–       Bo jest miłość szalona

–       Chleb z Emaus

 

Piosenki na zamówienie WSiP (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne)

–       Raptor Rap (do słów Stanisława Karaszewskiego)

–       Dziurawa piosenka (j.w.)

–       Nie papuguj papugo (j.w.)

 

Piosenki do serialu W drodze ku dorosłości grane i śpiewane przez zespół Mikroklimat ze słowami Basi Sobolewskiej:

–       Teraz twoja kolej

–       Jesteś taka mała

–       Teraz jesteś

–       Co się stało z tobą?

–       Gdy nic się nie udaje

–       Tyle lat do przeżycia

–       Mów do mnie

–       Uśmiech za uśmiech

–       Pomóż mi wybrać

–       Tak, tak, nie, nie

–       Nie wiem

–       Co to znaczy

–       Ty i ja

–       Będę mówił do ciebie dotykiem

–       Nie jestem już w domu sama

–       Uczymy się siebie

 

Piosenki okolicznościowe i lokalne:

–       Spacer ulicami Zalesia, czyli kuplety pana Prezesa

–       Hymn Szkoły Podstawowej im. Wspólnej Europy w Zalesiu Górnym

–       Wezwanie do św. Huberta

–       Święty Hubercie, patronie!

 

Piosenki z Wieczorów Poetyckich w Zalesiu Górnym:

–       Miłość późna (do słów Księdza Janusza Pasierba)

–       Po południu (j.w.)

–       Przejście (j.w.)

–       Przez ogień (j.w.)

–       Szukanie Adama (j.w.)

–       O Panie, przebacz mej myśli (do słów Karola Wojtyły)

–       To przyjaciel (j.w.)

–       Uwielbiam cię, siano wonne (j.w.)

–       Z wolna słowom odbieram blask (j.w.)

–      A cóż to przywieźli Mędrcy ze Wschodu (do słów Kazimiery Iłłakowiczówny)

 

Piosenki inne:

–       Ja (do słów Elżbiety Chowaniec)

–       Coma coma (do słów Ani Sarosiak)

 

MUZYKA INSTRUMENTALNA

Większość muzyki instrumentalnej, którą napisałem związana jest z moim ulubionym instrumentem – fortepianem. Przez kilka lat intensywnie miałem do czynienia z syntezatorami, jak również mój ciągły kontakt z muzyką dawną zaowocował utworami, w których użyte są dawne instrumenty.

Prezentację swojej twórczości instrumentalnej rozpocznę od bliskiemu mojemu sercu stylu jazzowego. Z moim trio jazzowym, w skład którego wchodzą Maciek Szczyciński i Artur Chaber, zagraliśmy zaledwie kilka koncertów. Mamy jednak cały program złożony z moich kompozycji.

Utwory grane w Trio Jazzowym Stanisława Szczycińskiego:

–        Bywa i tak

–       Zielony obrus

–       Pictures in Firelight

–       Wandalowie

–       Na strychu

–       Wkoło Macieju

–       Piosenka dla Anety

–       Wiej wietrze, wiej!

–       Ale upał!

–       Pod jabłonią

–       Psalm 136

–       Astrup

 

Utwory na fortepian solo nagrane na płycie Nostalgic Piano:

–       Ach, panie Piotrze!

–       Anielskie pióro

–       Była noc głęboka

–       Idzie jesień

–       Jesienna impresja

–       Jesień ma dwie twarze

–       Kołysanka o domu

–       Kołysz mnie łagodnie

–       Motyw kobiety

–       Na poddaszu mojej kamienicy

–       Na strychu

–       Nostalgiczne piano

–       Opowieść o przyjaźni

–       Pejzaż o zmierzchu

–       Poranna rosa

–       Siedem tajemnic

–       Smętne zawirowanie

–       Teatr cieni

–       Trollandia

–       Twoja smutna twarz

–       Zamyślenie głębokie

 

Utwory instrumentalne z dużych form religijnych:

–       Introit I – suita instrumentalna z części stałych z płyty Missa de Angelis a.d. 1995

–       Ogród Oliwny i Przeznaczenie – kwartety smyczkowe z płyty Pasja wg św. Jana

 

Ścieżka dźwiękowa do spektaklu Teatru TV Dzień Gniewu autorstwa Romana Brandstaettera. Spektakl reżyserował Jacek Raginis-Królikiewicz. Nagranie spektaklu dokonało się w roku 2019. Członkowie zespołu Bornus Consort wystąpili w spektaklu nie tylko jako śpiewacy, ale również jako aktorzy. Śpiewy bazujące na stylistyce chorału gregoriańskiego zostały skomponowane przez Marcina Bornus-Szczycińskiego, Roberta Pożarskiego, Mirosława Borczyńskiego i Stanisława Szczycińskiego. W nagraniu ścieżki instrumentalnej wziął udział Maciej Szczyciński na kontrabasie. Spektakl zdobył wiele światowych nagród, w tym nagrody za najlepszą muzykę.

O nagrodach można przeczytać tu: Więcej


Nagrody przyznane w 2021 r.:

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda dla najepszego pełnometrażowego filmu fabularnego
w lutowej edycji festiwalu

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda dla najlepszego filmu zagranicznego
w lutowej edycji festiwalu

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda dla najlepszego producenta
w lutowej edycji festiwalu
Ewa Millies-Lacroix
Anna Kulawik-Rzońca
Bogna Janiec

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda za najlepszy scenariusz
w lutowej edycji festiwalu
Jacek Raginis-Królikiewicz

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda dla najlepszego aktora
w lutowej edycji festiwalu
Radosław Pazura

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda dla najlepszego aktora drugoplanowego
w lutowej edycji festiwalu
Jan Marczewski
Rafał Gąsowski

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda dla najlepszej aktorki drugoplanowej
w lutowej edycji festiwalu
Natalia Rybicka

Newport News (Christian Film Festival) – Nagroda za najlepszą rolę negatywną w lutowej edycji festiwalu
Rafał Gąsowski
Natalia Rybicka

Waszyngton (World Music & Independent Film Festival) – Nagroda dla najlepszego aktora
Radosław Pazura

Nowy Jork (TheaterLive Online® Film Festival) – Nagroda dla najlepszego filmu zagranicznego

Nowy Jork (TheaterLive Online® Film Festival) – Nagroda za najlepsze wystawienie pozasceniczne

Zamość (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej “Dwa Teatry”) – Grand Prix
Jacek Raginis-Królikiewicz
Radosław Pazura
Rafał Gąsowski
Jan Marczewski
Natalia Rybicka
Daniel Olbrychski

Zamość (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej “Dwa Teatry”) – Nagroda za muzykę
Marcin Bornus-Szczyciński
Stanisław Szczyciński

Zamość (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej “Dwa Teatry”) – Nagroda za montaż
Szymon Sabarański

Nagrody przyznane w 2020 r.:

Kalkuta (Calcutta International Cult Film Festival) – Nagroda w kategorii: Narrative Features
w majowej edycji festiwalu

Nowy Jork (New York International Film Awards) – Nagroda dla najlepszej niezależnej produkcji pełnometrażowej
w czerwcowej edycji nagród

Bolpur (Tagore International Film Festival) – Nagroda w kategorii: Film religijny
w majowej edycji festiwalu

Bolpur (Tagore International Film Festival) – Wyróżnienie w kategorii: Pełnometrażowy film fabularny
w majowej edycji festiwalu

Józefów (Międzynarodowy Katolicki Festiwal Filmów i Multimediów “KSF Niepokalana”)
I Nagroda w kategorii: Filmy fabularne
za “mistrzowskie przedstawienie utworu scenicznego Romana Brandstaettera o dramatycznych wyborach ludzi w czasach II wojny światowej”

Toronto (Canadian International Faith & Family Film Festival) – Nagroda dla najlepszego filmu

Toronto (Canadian International Faith & Family Film Festival) – Nagroda za najlepszą rolę pierwszoplanową
Radosław Pazura

Camp Hill (Hollywood Divine Film Festival) – Nagroda dla najlepszego filmu fabularnego

Camp Hill (Hollywood Divine Film Festival) – Nagroda za reżyserię filmu fabularnego
Jacek Raginis-Królikiewicz

Camp Hill (Hollywood Divine Film Festival) – Nagroda za rolę pierwszoplanową rolę kobiecą w filmie fabularnym
Natalia Rybicka

Camp Hill (Hollywood Divine Film Festival) – Nagroda za pierwszoplanową rolę męską w filmie fabularnym
Jan Marczewski

Anheim (Overcome Film Festival) – Nagroda za najlepszą historię w filmie fabularnym

Warszawa (Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej) – Nagroda w kategorii: Najlepsza muzyka
Marcin Bornus-Szczyciński
Stanisław Szczyciński

Rzym (Międzynarodowy Festiwal Filmów Katolickich “Mirable Dictu”) – Nagroda dla najlepszego filmu

Buenos Aires (Logcinema Theatre on Film) – Nagroda dla najlepszej filmowej adaptacji spektaklu teatralnego

Buenos Aires (Logcinema Theatre on Film) – Nagroda dla najlepszego reżysera
Jacek Raginis-Królikiewicz

Oakhurst (Veterans Film Festival) – Wyróżnienie Specjalne
Radosław Pazura

 

Ścieżki dźwiękowe do filmów opartych na materiałach archiwalnych, pokazywanych w Żydowskim Instytucie Historycznym:

–       912 dni Getta w Warszawie

–       Dzieci Getta

–       Powstanie w Getcie

 

Muzyka do prezentacji multimedialnych, reportaży, animacji komputerowych:

–       Film na 100-lecie firmy Ericsson

–       Filmy na uroczystości wręczenia nagród fundacji Leszka Pagi w latach 2004-2006

–       Film na otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

–       Film na uroczystość wręczenia nagród MarQa 2005

–       Prezentacja firmy OPEK

–       Film o Wyższej Szkole Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku

–       Prezentacja związana z nagrodą im. Dariusza Fikusa

 

Muzyka do wykonania na żywo na galach, uroczystościach itp.:

–       11-minutowy utwór na orkiestrę grającą stojąc na parapetach Centrum Handlowego Sawa na otwarciu Perfumerii w 2005 roku

–       Muzyka napisana na gale wręczenia nagród Orły Rzeczypospolitej – lista 500 najlepszych przedsiębiorstw polskich do wykonania przez kwartet jazzowy. Uroczystości były oprawione moją muzyką w latach 2004-2007

–       Muzyka na fortepian solo towarzysząca galom wręczenia nagrody im. Jerzego Giedroycia w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach i na Zamku Królewskim w Warszawie w latach 2004-2007

–       Muzyka na otwarcie Roku Niepełnosprawnych wykonana w Filharmonii Warszawskiej w roku 2003

 

Muzyka ilustracyjna do programów telewizyjnych:

–       Cykl programów Być kobietą

–       Cykl programów Sekrety kobiet

–       Ścieżka dźwiękowa serialu W drodze ku dorosłości

 

DUŻE FORMY RELIGIJNE

–       Missa de Angelis a.d. 1995

–       Pasja wg św. Jana

–       Chwalebna Droga Krzyżowa

–       14 Encyklik

–       Kantata Reformacyjna

–      Akatyst ku czci Męczenników Podlaskich

 


Powrót do góry